Ny markedsføringslov på vej!

D. 1 juli 2017 træder den nye markedsføringslov i kraft og der er nogle ændringer man skal være opmærksom på, som erhvervsdrivende.

Den primære grund til at der er udarbejdet en ny markedsføringslov i Danmark, er for at forenkle loven og gøre den mere overskuelig. Derudover skal den sikre at loven ligger på linje med andre markedsføringslove i EU, så forholdene følges ad. Samtidig er ændringerne til den nye markedsføringslov også tiltænkt som en forbedring til den nuværende lov, for at sikre ensartede og gode forhold for forbrugerne, der er opdateret til det nuværende teknologiske niveau.
 

Væsentlig ændring af markedsføringsloven – E-mail marketing

En af de største ændringer der kommer med den nye markedsføringslov handler om reglerne for uanmodet henvendelse med e-post, også kaldet spam. Ændringen i spamreglen gør nu, at det er tilladt som erhvervsdrivende at markedsføre egne tilsvarende produkter eller ydelser til nuværende kunder, selvom de ikke har anmodet om det. Fremover skal man som erhvervsdrivende være god til at definere ens produkter og deres tilsvarende produkter, hvis man gør brug af denne mulighed.

Her er der mange muligheder for at udvide sin e-mail marketing strategi til sine eksisterende kunder, da loven giver flere muligheder med denne ændring, og herved øge muligheden for mersalg på sine eksisterende kunder.

Samtidig med denne ændring er det nu også muligt at markedsføre sig med e-mail målrettet mod en bestemt person hos en anden erhvervsdrivende, hvis der allerede er et eksisterende forhold mellem de to erhvervsdrivende. Enten et kundeforhold eller et erhvervsmæssigt kontaktforhold. Der er naturligvis stadig tale om at markedsføringen skal være relevant i forhold til det forhold der allerede foreligger mellem de to erhvervsdrivende.
 

Andre væsentlige ændringer i den nye markedsføringslov

Der er naturligvis andre ændringer i den nye markedsføringslov som træder i kraft d. 1. juli 2017 og én af dem er reglen om skjult reklame. Denne bruges blandt andet hos bloggere og lignende, da der bliver brugt mere og mere reklame gennem bloggere og endnu mere vloggere (Videobloggere). Skjult reklame er stadig forbudt, men det er nu præciseret at det ikke er krav at der foreligger en aftale mellem firma og personen som laver denne reklame.

Denne ændring af loven gør således at markedsføringsloven nu er implementeret korrekt af EU-retten. Dette er også grunden til at man ser indlæg hos bloggere – og videoer fra vloggere – som nævner eller skriver direkte at deres indhold er sponsoreret.

Her skal det også nævnes at der er andre væsentlige ændringer, som omhandler lovtekniske forhold og ændringer i vildledningsforhold og god markedsføringsskik. Loven om god markedsføringsskik bliver nu opdelt i ”God markedsføringsskik” og ”God erhvervsskik”.

Denne opdeling skal blandt andet være med til at skabe større klarhed over hvad der er god skik både inde- og udenfor deres anvendelsesområder.
 

Muligheder med den nye markedsføringslov

Alle disse ændringer skaber naturligvis en masse nye muligheder for de erhvervsdrivende. Den største mulighed er klart, at der nu er gode muligheder for at markedsføre sig til sine eksisterende kunder, uden forudgående accept. Det kræver naturligvis en god strategi, så man ikke bryder den nye del af loven, nemlig at man kun må markedsføre samme eller lignende produkter/ydelser.

Kunne du tænke dig at høre mere om hvordan man kan udnytte netop denne mulighed er du altid velkommen til at kontakte os, så vi kan finde ud hvordan det kan skabe mere værdi for jer.

Læs mere om e-mail marketing lige her: E-mail Marketing

Har du mødt Sandra?

Related Posts

Brug for hjælp?

Ring eller skriv til os i dag for at få en uforpligtende samtale. Vi vil gøre hvad vi kan for at hjælpe videre med din idé. 

Kontakt os

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Bliv inspireret med tips til online markedsføring